fbpx

האם עצמאים או פרילאנסרים זכאים לדמי אבטלה?

ישנן מספר קבוצות של עובדים עצמאים שעשויים להיות זכאים לדמי אבטלה
האם עצמאים או פרילאנסים זכאים לדמי אבטלה? יוזמות עתיד

בעקרון עובדים עצמאיים או פרילנסרים, לא זכאים לדמי אבטלה . עם זאת, ישנן מספר קבוצות של עובדים עצמאים שעשויים להיות זכאים לדמי אבטלה למשל, מורי מדריכים, מרצים ומורים שמקום עבודתם הפסיק את הפעילות בעקבות הקורונה.

הביטוח הלאומי בשיתוף עם אגודת מורי הדרך וארגון מורשת דרך, מפרסם הנחיות לתשלום דמי אבטלה למורי דרך שהכנסתם ירדה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה והמשבר בענף התיירות הנכנסת והיוצאת.

לדמי אבטלה יכול להיות זכאי מורה דרך שעבד כשכיר או מורה דרך עצמאי שאין בבעלותו “רכב אשכול” (רכב שנועד להסעת תיירים) למורה, מדריך או מרצה שעובדים כעצמאיים ועוסקים בהדרכה או לימוד תחת הסכם עבודה של לפחות 3 חודשים או סדרה של לפחות 7 שיעורים או הרצאות.

לדוגמה: מרצים באוניברסיטאות ומכללות, מדריכי ספורט במכונים, מורים בקורסים, מדריכי חוגים במתנ”סים וכדומה.

תקופת האכשרה הנדרשת לקבלת דמי אבטלה בעבודת הדרכה או כשכיר

לקבלת דמי אבטלה יש לצבור 12 חודשי עבודה מתוך 18 החודשים האחרונים בעבודת הדרכה או בעבודה כשכיר.

כעבודת הדרכה יכולה להיכלל כל עבודה תחת הסכם של לפחות 3 חודשים להעברת שיעורים או הרצאות, או לחילופין הסכם לסדרה של 7 שיעורים או הרצאות לפחות. לדוגמה, אם אתה מדריך ספורט שעובד עם קבלות עבור מכון כושר, והעברת שם הדרכות קבועות למשך 3 חודשים לפחות או אם היית תחת הסכם ל-7 הדרכות לפחות, החודשים שבהם עבדת יהיו מוכרים כעבודת הדרכה.

הרחבה: אם חסרים לך חודשי עבודת הדרכה ב-12 מתוך ה-18 החודשים האחרונים, ניתן להשלים אותם עם תקופות אחרות . שימו לב, אם עבדתם אפילו יום אחד בחודש כלשהו, זה ייחשב כאילו עבדתם באותו החודש. כלומר, אם ההסכם היה מה-5 בספטמבר עד ה-5 בדצמבר, תקופה זו תוכר עבור 4 חודשים – ספטמבר, אוקטובר, נובמבר ודצמבר.

בנוסף אמנים שמקום עבודתם הפסיק את הפעילות בעקבות הקורונה, יכולים להיות זכאים לדמי אבטלה.

הזכאות לדמי אבטלה תיבדק בהתאם לעמידתכם בתנאי הזכאות הכלליים לדמי אבטלה ותנאי הזכאות הנוספים המפורטים באתר של הביטוח לאומי. אמנים שעוסקים בהופעה אמנותית או בידורית כמו הנחיה במופע, משחק, שירה, דקלום, הקראה, נגינה, ניצוח, ריקוד, פנטומימה, לוליינות וקוסמות. כולל הופעה בכל אחד מאלה לצורך הקלטה או צילום (חוץ ממקרים של הקלטה או צילום לצרכי פרסומת).

תקופת האכשרה הנדרשת לקבלת דמי אבטלה בעבודת אמנות או כשכיר

לקבלת דמי אבטלה יש לצבור 12 חודשי עבודה מתוך 18 החודשים האחרונים בעבודת אומנות או בעבודה כשכיר.

עבודת אומנות – היא עבודה תחת הסכם של לפחות 3 חודשים בתחומי האמנות שפורטו, או תחת הסכם לסדרה של לפחות 5 הופעות ב- 12 חודשים. לדוגמה, אם הופעתם בחג החנוכה והייתם תחת הסכם ל-5 הופעות לפחות או תחת הסכם לחזרות והופעות של 3 חודשים לפחות, החודשים שבהם הייתם תחת חוזה יהיו מוכרים כעבודת אמן. אם חסרים לכם חודשי עבודת כאמן ב-12 מתוך ה-18 החודשים האחרונים, ניתן להשלים אותם עם תקופות אחרות (כמפורט בערת שוליים 1 לעיל). שימו לב, אם עבדתם אפילו יום אחד בחודש כלשהו, זה ייחשב כאילו עבדתם באותו החודש. כלומר, אם ההסכם היה מה-5 בספטמבר עד ה-5 בדצמבר, תקופה זו תוכר עבור 4 חודשים – ספטמבר, אוקטובר, נובמבר ודצמבר.

חשוב שתדעו שעמותת יוזמות עתיד כאן ובשבילכם לאורך כל הדרך.

להגשת מועמדות
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן